Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Festes. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Festes. Mostrar tots els missatges

15 de maig, 2018

CRÒNICA ROMANA


Tornant de les vacances de Setmana Santa vam arribar a l'escola sense esperar trobar-nos en aquest embolic.

Al pati hi havia restes d'un campament romà i un missatge en llatí que deia: Si ho llegiu, ajudeu-nos.

De seguida vam començar a fer-nos les pròpies conclusions, ja que a Vilada hi havia un tros dels pantalons de l'Obèlix, i a Borredà unes ales de l'Astèrix, els dos personatges dels còmics de René Goscinny i l'Albert Uderzo. Havíem, doncs, de començar a investigar i descobrir qui era que necessitava la nostra ajuda.

Però, per on començar?

A l'escola teníem molts llibres, revistes i còmics relacionats amb els romans i amb l'Astèrix i l'Obèlix. Primer ens feia falta saber qui eren i d'on venien.

Qui eren els romans?

Des de la seva situació en el mapa, amb la fundació de Roma i la llegenda de Ròmul i Rem i veient tot el territori que van conquerir, passant per la Gàl·lia, el poble de l'Astèrix i l'Obèlix.
Vam descobrir que els romans es podien situar a la línia del temps, durant l'anomenada Edat Antiga. També, que van copiar moltes coses dels grecs, sobretot els Déus.

I a mitja investigació vam anar de colònies a Tamarit, al costat de l'antiga Tarraco Romana!

Què bé que ens va anar poder visitar els llocs per on va viure la civilització romana fa tants anys, i veure els edifícis que van construir i per què els feien servir. Vam entendre com era la societat romana, quins estaments la composaven i quin era el seu mòde de vida, passant pels esclaus i fins als diferents emperadors que hi va haver.

Quan vam tornar, vam seguir investigant, vam veure que tenien uns costums força peculiars; des de la celebració de banquets fins a la lluita de gladiadors i les curses de quàdrigues.
De sobte, un dia, ens van fer arribar un missatge de veu; l'Astèrix i l'Obèlix estaven tancats amb en Panoràmix, i se'ls hi havia acabat la poció màgica. Necessitaven ajuda, però els romans ens en tenien alguna de preparada pel divendres 4 de maig. Segons ens deien, estaven preparant una sèrie de proves que hauríem de passar.

Quins nervis! Quina il·lusió i quina emoció! Quin tipus de proves ens tenien preparades? Potser volien lluitar amb nosaltres? Potser podríem despistar-los i alliberar als presoners quan no se n'adonessin? I si no les passavem les proves?

Ens havíem de preparar...

Així que vam anar per feina i ens vam posar a investigar i a aprofundir encara més sobre els romans, els seus costums i la seva cultura. Vam veure com era una ciutat romana; vam poder caminar-hi virtualment amb les tablets i posar-nos en situació pels carrers de la Tarraco romana que havíem visitat de colònies; vam analitzar les construccions i les seves característiques arquitectòniques, vam construir aqüeductes que canalitzaven l'aigua fins a la ciutat, domus i insules romanes, circs, amfiteatres, temples.... Descobrint la importància de l'arc per sostenir les edificacions i veient les distàncies que recorrien les quàdrigues al circ; tot això, mentre llegíem i veiem els còmics i la pel·lícula de l'Astèrix i l'Obèlix.

D'ells també en vam aprendre molt. Van ser un poble que es va resistir a ser conquerit pels romans. Amb la unió de tot el poble i amb l'ajut de la poció màgica de'n Panoràmix eren imparables i els hi feien malapassades als soldats romans.

I va arribar el 4 de maig.

A l'escola ens hi havien deixat alguna pista, una pancarta que ens donava la benvinguda a Roma. I, un romà, ens va informar que havíem de trobar les claus que obrien les cel·les on eren tancats els presoners. Ho vam fer en petits grups que ja venien donats dins d'un sobre i, a l'entrar a les termes, ens van tancar amb clau. No podíem sortir d'allà si no trobavem la clau!

Per sort, dins la sala hi havia moltes pistes que, relacionades entre elles, ens donaven un codi per obrir la caixa forta on hi havia la clau. I, per sort, totes les pistes tenien a veure amb els romans; hi havia combinacions de números romans, edificis com el Colisseu, aqüeductes, temples... Hi havia proves escrites amb lletres antigues i també ens vam haver de vestir com romans!!!

Va ser molt emocionant i, el millor de tot, va ser que entre tots, ajudant-nos els uns als altres, vam aconseguir resoldre les proves, trobar el codi que obria la caixa forta, agafar la clau i sortir d'allà!

Més tard, el romà es va tornar a posar en contacte amb nosaltres. Com ens havia promès, va alliberar als presoners i, sabeu què? Doncs que va provar la poció màgica i, quan va notar els seus efectes, va marxar darrere els gals per veure si n'hi donaven una mica més!

Com ens va dir l'Astèrix, estan bojos aquests romans!

Com que estavem tant contents, a Borredà vam celebrar-ho amb una festa romana!
Podeu veure les fotos de tota l'aventura clicant a la següent imatge.


 romans


02 de febrer, 2016

11 de novembre, 2014

FEM PANELLETS

Ja podeu veure el vídeo que han fet els i les alumnes de la ZER amb les fotografies de l'elaboració dels panellets i la Festa de la Castanyada. Esperem que us agradi!

18 de desembre, 2013

NADAL 2013

Que la poesia amari
cada instant d'aquest Nadal,
que ompli la poesia
tots els dies del nou any
i ens acompanyi a cada pas.

BONES FESTES!!!

Equip directiu de la ZER Berguedà Centre

25 de novembre, 2013

REPORTATGES

Aquí podeu veure uns reportatges que hem fet a l'hora d'informàtica. Esperem que us agradin!
 

24 d’abril, 2013

DIADA DE SANT JORDI A BORREDÀ

Un any més,  s'ha tornat a organitzar la parada de llibres i roses a la plaça de l'Ajuntament de Borredà. Així hem cel·lebrat nosaltres la Diada de Sant Jordi.


20 de desembre, 2012

Poema de Nadal

Els nens i nenes de la classe dels petits de l'escola Serra de Picamill de Vilada, us volem desitjar Bon Nadal amb aquest poema.


19 de maig, 2011

III Fira de Primavera de Borredà

El proper 21 de maig es torna a celebrar a Borredà la Fira de Primavera, amb un munt de parades d'artesania i moltes activitats, balls tradicionals, trabucaires, animació per a tots els públics i espectacle de foc.

PROGRAMA D’ACTIVITATS:

A les 10h: Obertura de la fira d’artesania
A partir de les 10’30h: Pintada de mural
Jocs Gegants
Maquillatge
Trenes de colors

A partir de les 12h: Esbart Dansaire Eudald Coma
Danses tradicionals amb els nens i nenes de l’escola de Borredà
Trabucaires de Castellar del Riu

A les 17’30: Espectacle de circ a càrrec de Joselito (per a totes les edats)

A les 19’30: Espectacle de foc amb els Dimonis Socarrimats de Borredà, el Gall Radulf i els Diables de Ripoll.

Us hi esperem a tots i totes.
Gràcies i bona Fira.

21 de març, 2011

HA ARRIBAT LA VELLA QUARESMA !

Els nens i nenes d Educació Infantil de la Valldan hem fet una Vella Quaresma nova. És mot maca i cada divendres l´anem a veure i mirem què ha posat al seu cistell; de moment ha comprat una carxofa, i ens ha portat caramels i pega-dolça. Li cantem cançons i ens ho passem molt bé !

10 de març, 2011

Judici del Carnestoltes

A l'escola de Borredà ahir vam celebrar el judici contra el Carnestoltes. Aquí podeu veure tota la cerimònia: acusació, defensa, sentència, testament, crema i... l'arribada de la Vella Quaresma.

22 de desembre, 2010

ANIMALS DEL PESSEBRE

Els nens i nenes de l'escola de Borredà aquest nadal hem fet un pessebre amb material reutilitzat que hem anat recollint entre tots.
Els més petits hem construït els animals del pessebre.

El primer que vam fer va ser recollit material, després pensar quin animal volia fer cadascú i que ens faria falta i finalment vam construir els animals.

Posant-hi molta imaginació hem aconseguit uns animals molt bonics i divertits.


09 de novembre, 2010

CASTANYADA A VILADA

El dia 29 d' octubre vem celebrar la castanyada a l' escola de Vilada.
Els de sisè van fer de castanyeres i ens ho vem passar molt bé.

17 de maig, 2010

Carnaval a Borredà

Ara podeu veure en cinc vídeos com preparem i celebrem el Carnaval a l'escola de Borredà. Encara que ha passat força temps, segur que us agradaran.

EL CONSELL DEL BULL:


LES DISFRESSES:


EL DIJOUS LLARDER:


EL CERCAVILA:


EL JUDICI:

27 d’abril, 2010

Sant Jordi a Vilada

A l'escola de Vilada vam celebrar la festa de Sant Jordi. Al matí vam fer una paradeta amb llibres i roses i a la tarda vam celebrar els Jocs Florals al pati de l'escola.

22 d’abril, 2010

DIADA DE SANT JORDI

LA DIADA DE SANT JORDI

La diada de Sant Jordi
és diada assenyalada
per les flors que hi ha al mercat
i l'olor que en fan els aires,
i les veus que van pel vent:
"Sant Jordi mata l'aranya".
L'aranya que ell va matar
tenia molt mala bava,
terenyinava les flors
i se'n xuclava la flaire,
i el mes d'abril era trist i els nens i nenes ploraven
..................................

Quan el Sant hagué passat
tot jardí se retornava
perxò cada any per Sant Jordi
és diada assenyalada
per les flors que hi ha al mercat
i l'olor que en fan els aires.

Joan Maragall (1860-1911)

BONA DIADA!!!

08 d’abril, 2010

Fem la mona. Escola de Vilada

A l'escola de Vilada, l'últim dia del trimestre vam fer la mona. Ens vam ajuntar la classe dels petits i la classe dels grans. Vem poder fer una mona de pastisseria per cada un i endur-nos-la a casa.

Els gran vam ajudar a fer la mona als petits i els petits, en alguns casos, també vam ajudar a fer la mona als grans!

Ens ho vam passar molt bé i vam marxar cap a casa ben contents amb les nostres mones!

13 de març, 2010

Carnestoltes 2010 a Vilada

Encara que amb una mica de retard, us deixem un resum de les fotografies del carnestoltes a l'escola de Vilada i també de la rua que vam fer el divendres a la tarda pel poble. Esperem que us agradin!
Per cert, sabeu què feien aquests nens i nenes passant entremig d'aquests pneumàtics?