Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Escola de Borredà. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Escola de Borredà. Mostrar tots els missatges

15 de maig, 2018

CRÒNICA ROMANA


Tornant de les vacances de Setmana Santa vam arribar a l'escola sense esperar trobar-nos en aquest embolic.

Al pati hi havia restes d'un campament romà i un missatge en llatí que deia: Si ho llegiu, ajudeu-nos.

De seguida vam començar a fer-nos les pròpies conclusions, ja que a Vilada hi havia un tros dels pantalons de l'Obèlix, i a Borredà unes ales de l'Astèrix, els dos personatges dels còmics de René Goscinny i l'Albert Uderzo. Havíem, doncs, de començar a investigar i descobrir qui era que necessitava la nostra ajuda.

Però, per on començar?

A l'escola teníem molts llibres, revistes i còmics relacionats amb els romans i amb l'Astèrix i l'Obèlix. Primer ens feia falta saber qui eren i d'on venien.

Qui eren els romans?

Des de la seva situació en el mapa, amb la fundació de Roma i la llegenda de Ròmul i Rem i veient tot el territori que van conquerir, passant per la Gàl·lia, el poble de l'Astèrix i l'Obèlix.
Vam descobrir que els romans es podien situar a la línia del temps, durant l'anomenada Edat Antiga. També, que van copiar moltes coses dels grecs, sobretot els Déus.

I a mitja investigació vam anar de colònies a Tamarit, al costat de l'antiga Tarraco Romana!

Què bé que ens va anar poder visitar els llocs per on va viure la civilització romana fa tants anys, i veure els edifícis que van construir i per què els feien servir. Vam entendre com era la societat romana, quins estaments la composaven i quin era el seu mòde de vida, passant pels esclaus i fins als diferents emperadors que hi va haver.

Quan vam tornar, vam seguir investigant, vam veure que tenien uns costums força peculiars; des de la celebració de banquets fins a la lluita de gladiadors i les curses de quàdrigues.
De sobte, un dia, ens van fer arribar un missatge de veu; l'Astèrix i l'Obèlix estaven tancats amb en Panoràmix, i se'ls hi havia acabat la poció màgica. Necessitaven ajuda, però els romans ens en tenien alguna de preparada pel divendres 4 de maig. Segons ens deien, estaven preparant una sèrie de proves que hauríem de passar.

Quins nervis! Quina il·lusió i quina emoció! Quin tipus de proves ens tenien preparades? Potser volien lluitar amb nosaltres? Potser podríem despistar-los i alliberar als presoners quan no se n'adonessin? I si no les passavem les proves?

Ens havíem de preparar...

Així que vam anar per feina i ens vam posar a investigar i a aprofundir encara més sobre els romans, els seus costums i la seva cultura. Vam veure com era una ciutat romana; vam poder caminar-hi virtualment amb les tablets i posar-nos en situació pels carrers de la Tarraco romana que havíem visitat de colònies; vam analitzar les construccions i les seves característiques arquitectòniques, vam construir aqüeductes que canalitzaven l'aigua fins a la ciutat, domus i insules romanes, circs, amfiteatres, temples.... Descobrint la importància de l'arc per sostenir les edificacions i veient les distàncies que recorrien les quàdrigues al circ; tot això, mentre llegíem i veiem els còmics i la pel·lícula de l'Astèrix i l'Obèlix.

D'ells també en vam aprendre molt. Van ser un poble que es va resistir a ser conquerit pels romans. Amb la unió de tot el poble i amb l'ajut de la poció màgica de'n Panoràmix eren imparables i els hi feien malapassades als soldats romans.

I va arribar el 4 de maig.

A l'escola ens hi havien deixat alguna pista, una pancarta que ens donava la benvinguda a Roma. I, un romà, ens va informar que havíem de trobar les claus que obrien les cel·les on eren tancats els presoners. Ho vam fer en petits grups que ja venien donats dins d'un sobre i, a l'entrar a les termes, ens van tancar amb clau. No podíem sortir d'allà si no trobavem la clau!

Per sort, dins la sala hi havia moltes pistes que, relacionades entre elles, ens donaven un codi per obrir la caixa forta on hi havia la clau. I, per sort, totes les pistes tenien a veure amb els romans; hi havia combinacions de números romans, edificis com el Colisseu, aqüeductes, temples... Hi havia proves escrites amb lletres antigues i també ens vam haver de vestir com romans!!!

Va ser molt emocionant i, el millor de tot, va ser que entre tots, ajudant-nos els uns als altres, vam aconseguir resoldre les proves, trobar el codi que obria la caixa forta, agafar la clau i sortir d'allà!

Més tard, el romà es va tornar a posar en contacte amb nosaltres. Com ens havia promès, va alliberar als presoners i, sabeu què? Doncs que va provar la poció màgica i, quan va notar els seus efectes, va marxar darrere els gals per veure si n'hi donaven una mica més!

Com ens va dir l'Astèrix, estan bojos aquests romans!

Com que estavem tant contents, a Borredà vam celebrar-ho amb una festa romana!
Podeu veure les fotos de tota l'aventura clicant a la següent imatge.


 romans


06 d’octubre, 2017

LLAR D'INFANTS A BORREDÀ

LLAR D'INFANTS RURAL

La setmana passada vam ser notícia al diari ja que aquest any a Borredà hem obert la Llar d'infants rural, dins de la mateixa escola i compartint espais i estones amb la resta d'alumnes de l'escola. 

Aquest projecte ja es va començar l'any passat a l'escola de Vilada, que aquest any ha començat el curs amb tres alumnes, igual que a Borredà i amb properes incorporacions al llarg del curs. 

Si voleu saber-ne més, només heu de clicar la imatge!

 LLAR D'INFANTS RURAL

19 de setembre, 2017

DIA DE LA FRUITA

A LA NOSTRA ESCOLA MENGEM FRUITA!


Com cada any, la ZER Berguedà Centre participa al Pla de consum de fruita a les escoles. Això suposa que cada dimecres per esmorzar, els alumnes de Vilada i de Borredà porten una peça de fruita!

A part de menjar-la, els nens i nenes de la ZER fan un recull setmanal del consum de fruita que fa cadascú i, trimestralment, es fa un recompte i un treball estadístic per veure quina fruita té més èxit i quants alumnes mengen fruita els dimecres!

Recordeu que demà és dimecres!

Així que ja ho sabeu, tothom a portar fruita!



02 de juny, 2017

ENTREVISTES ALS AVIS I ÀVIES DEL POBLE. BORREDÀ

Hem acabat la darrera activitat del projecte "US HO EXPLIQUEM"  que ha consistit a realitzar entrevistes a persones grans del poble, que siguin avis i àvies i que ens puguin explicar coses de la seva infantesa.
Els hem preguntat sobre l'escola, els jocs, els càstigs, les condiciones higièniques de les cases,...ens ha semblat molt interessant poder parlar amb ells i elles i que ens expliquessin tantes coses que nosaltres no hem viscut. 
Aquí us deixem un padlet amb les entrevistes. Esperem que us agradin !!!

La classe dels grans de l'escola de Borredà

Hecho con Padlet

22 d’abril, 2017

PER SANT JORDI: CONTES!!!

ENS AGRADA ESCRIURE I FER-HO EN PARELLA

Hem escrit contes per parelles, les mateixes que fem servir per la lectura en parella. Ens ho hem passat molt bé!
Ho hem presentat en forma de power point.
Llegiu, llegiu... ja ens direu què en penseu.


Escola de Borredà


Hecho con Padlet

25 de març, 2017

CONFERÈNCIES

tps://www.blogger.com/blogger.g?blogID=1024220316674345042#editor/target=post;postID=5827042805404603076;onPublishedMenu=allposts;onClosedMenu=allposts;postNum=0;src=link
FEM CONFERÈNCIES A LA CLASSE DELS GRANS DE BORREDÀ

El mes de desembre l'Assumpta ens proposa fer una conferència sobre un tema que ens interessi. Tenim un guió a seguir, tant en la redacció del tema com en la seva presentació.
Tothom escull allò que li agrada i ho prepara a casa, amb els suports que vulgui.
A partir del febrer marquem un calendari de presentacions i anem fent les conferències en dies diversos, per poder escoltar bé allò que han fet els altres. En alguns casos, depenent del tema, es porta material i es presenta o s'exposa, en altres casos, s'escolta música, si és el tema.
Us deixem les conferències que hem fet aquest curs a l'aula dels grans. La majoria ha fet una presentació en power point però algú altre ha fet una conferència acompanyat d'un mural o un suport en word.

Esperem que us agradin.

Made with Padlet

09 de març, 2017

FESTA DE CARNAVAL A BORREDÀ


COM HEM CELEBRAT EL CARNAVAL A L'ESCOLA DE BORREDÀ

1r El divendres 17 de febrer a l'assemblea de cada classe vam escollir els representants del Consell del Bull, que són els nens i nenes que manen a l'escola aquella setmana. També vam pensar i proposar quines ordres volíem que ens fessin fer.

2n El dilluns 20 de febrer es va reunir el Consell del Bull. Érem: l'Stefania, en Ramon, en Llorenç, la Judit, la Júlia i l'Aina. Vam estar parlant del què havíem de fer: 
  • Demanar el balcó de l'ajuntament a l'alcalde: escriure la carta i fer-li arribar 
  • Demanar a l'AMPA que ens preparessin la xocolatada pel divendres 24
  • Demanar als petits que fessin el Carnestoltes i la Vella Quaresma
  • Demanar als grans que fessin l'Arribo del Carnestoltes, el discurs que hauríem de llegir al balcó de l'ajuntament
  • Demanar un pare que ens portés el cotxe per la rua i l'equip de música de l'ajuntament
  • Mirar quins nens/nenes podin preparar la música per la rua
  • Demanar als batucaires si podien venir a la festa a tocar una miqueta
  • Decidir quines ordres volíem i quins dies les faríem
3r Cadascú es va posar a la feina, que n'hi havia molta, i tothom va anar enllestint el que li havíem encarregat.
Cada dia teníem una ordre a fer que van ser:
  • Dimarts 21: Jugar una hora a l'ordinador
  • Dimecres 22: Fer mitja hora més de pati
  • Dijous 23: portar els cabells pintats
  • Divendres 24: esmorzar de "traje" (tothom portava coses per compartir amb els altres)
  • Dilluns 27: festa (era dia de lliure elecció)
  • Dimarts 28: Venir amb pijama
  • Dimecres 1 de març: Jugar tot el dia
4t Quan els grans van tenir el discurs enllestit ens el van passar al Consell del Bull i nosaltres ens el vam repartir a trossos per poder-lo preparar i llegir bé.
El vam portar a casa i el divendres vam assajat amb micro com ens quedaria.

 El dijous llarder vam anar a Vilada, amb els companys de la ZER i vam fer truites per dinar. També vam assajar danses i cançons i vam sortir als pins del metge a menjar-nos l'entrepà que ens havíem preparat.

 Divendres vam disfressar-nos i fer la RUA. Les disfresses ja les havíem anat fent a plàstica. El tema de les disfresses, aquest any, era de personatges de llegendes de muntanyes: llops, dones d'aigua, fades del foc i del gel, bruixots, minairons, bruixes, tamarros, ...
Vam sortir de l'escola i després de passar pel Camí de la Coma, el carrer St. Marc, el carrer Queralt, el carrer Manresa i parar-nos en tres ocasions perquè ens van tirar caramels, vam arribar a la plaça Major on ens esperava tota la gent. Vam pujar al balcó de l'ajuntament i vam llegir l'Arribo. Després vam anar cap a l'escola passant pel carrer de Berga i altre cop el Camí de la Coma.
Allà ens esperava una magnífica xocolatada i coca.
Els batucaires ens hi van acompanyar i ens van fer un parell d'actuacions: a la plaça i a l'escola. Fantàstic!!!

 El dimarts 28 vam preparar el judici al Carnestoltes: ens vam repartir en tres grups: acusació, defensa i testament. El jutge també preparava la seva part. Abans, però, reunits en assemblea havíem decidit què volia fer cadascú.
A cada grup hi havia una mestra que ens hi ajudava.

El dimecres 1 de març vam fer el judici al Carnestoltes. El Jutge era en Xavi Peregrina, els advocats defensors eren l'Iu i en Damià i el fiscal en Daniyar. Tothom va exposar els seus arguments en vers i al final el jutge el va condemnar a morir a la foguera. El Carnestoltes ens va llegir el seu testament i vam anar al camp de futbol a cremar-lo. Un cop les flames ja s'havien fet petites vam saltar per damunt del foc. De seguida es va presentar la Vella Quaresma i ens en vam anar tots cap a l'escola.

 Ara, cada divendres ens trobarem a 1/4 de 5 a l'entrada de l'escola per tallar-li una cama a la Vella i ella, a canvi, ens portarà llaminadures. Això ho farem fins arribar a Setmana Santa.

A continuació clica el rei carnestoltes i veuràs unes quantes fotografies de la festa perquè en gaudiu tant com ho hem fet nosaltres.


https://goo.gl/photos/1oda48Yfv78NkJHP9



18 de febrer, 2017

CONGRÉS DE CIÈNCIES DEL RECERKIDS

16  de febrer del 2017

UNIVERSITAT DE BARCELONA-FACULTAT DE BIOLOGIA

Avui hem sortit de Borredà a 2/4 de 7  amb un autobús i hem arribat a Barcelona una mica abans de les 9 del matí. En entrar a la facultat de Biologia hem anat a fer un foto coll i de seguida ens hem instal·lat a l'aula magna. Allà, després de donar-nos la benvinguda i fer uns parlaments, han fet una sessió de pallassos científics, o trucs científics que ens han fet divertir molt.
En acabar hem sortit a esmorzar a l'entrada i ens hem dirigit cap a fer els experiments. A nosaltres ens en tocaven dos: un per destriar l'aigua crua de l'aigua potable a través d'observació d'animals amb el microscopi electrònic, veure la quantitat de sals a l'aigua fent un experiment de conductibilitat i un darrer de colorimetria per saber la quantitat de clor dissolt. Hem acordat, després d'una anàlisi, quina era la mostra de cada.
El segon experiment l'hem hagut de fer molt de pressa: la construcció d'un pluviòmetre que haurem d'acabar de polir a l'escola, i que hem rotulat per poder calcular la quantitat d'aigua que hi cau. Aniria bé comprovar el volum d'un cilindre a la classe de mates per veure'n la relació.
Després hem baixat a presentar el nostre pòster mentre la resta del grup seguia els pòsters dels altres grups.
En acabar ens han gravat al Xevi i a l'Assumpta i ens n'hem anat a la sala d'actes on ens han presentat els científics experts que han estat a les presentacions i aquests ens han comentat el treball que hem fet entre tots.
Per acabar han anat cridant als representants de cada escola i els han donat el diploma de participació.

Us deixem amb les nostres opinions. Esperem que ho trobeu tan interessant com ho hem trobat nosaltres.



Molt xulo! Molt bé els espectacles, molt bé els experiments, molt bé els tallers i les presentacions.
El que més em va agradar va ser el taller.

Llorenç Gabaldà

A mi em van agradar molt els experiments i quan vam presentar els pòsters, també quan vam haver de sortir a davant i agafar el diploma. També el joc que van fer i els fulls amb tots els experiments. Vam esmorzar bocata de formatge, pernil dolç i fulles.

                                               Jana Busquets


A mi em van agradar els experiments que ens van ensenyar, també el diploma que ens van donar per haver participat al Recerkids. També em va agradar l'esmorzar que ens van donar a la facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona.

 Joan Puigcercós

Jo penso que m'ho vaig passar molt bé, que les mestres van ser molt amables i els tallers em van agradar molt: com fer un pluviòmetre, investigar animals,... L'esmorzar era molt bo i el pòster ens va sortir molt bé.

                                              Iu Salvador


A mi m'ha agradat l'experiment de l'aigua i quan hem presentat el pòster. Hem fet moltes activitats: primer hem mirat uns experiments, després hem esmorzat, hem fet uns experiments i al final hem presentat el pòster i hem marxat a dinar.

Stefania Pitea

Per mi la 1ª etapa de Recerkids va ser una experiència única en la qual m'ho vaig passar molt bé.
Trobo que estava molt ben organitzat i muntat.
Agraeixo molt als companys que van venir a viure aquesta magnífica experiència al congrés de la Universitat de Biologia de Barcelona, juntament amb els meus companys de classe.
El que més em va agradar va ser quan el grup de "Clawntífics" van llençar tres coets.

Daniyar Canudas

A mi el que em va agradar més van ser els experiments 
de l'aigua crua i potable i aquells mags que van fer invents. En general em va agradar tot.

Damià Castany
Em va agradar anar al congrés de ciència a la Universitat de Barcelona perquè a l'estar en una universitat em sentia un científic de veritat  i quan vaig presentar el pòster davant de tots els nens  em va agradar molt. També tots els experiments.

                                                Xavi Peregrina


A mi em va agradar tot però el que més em va agradar van ser els experiments, les benvingudes i presentar el pòster.

Estava molt nerviosa per presentar el pòster però al segona cop ja no n'estava.

Cristina Sandoval

A mi els Recerkids m'ha agradat molt perquè he sabut com funciona una depuradora i quins processos s'hi fan.
El congrés també m'ha agradat perquè hem estat fent activitats, jugant i descobrint moltes coses. El que més m'ha agradat ha estat el teatre que van fer a l'aula magna i escoltar als altres les seves presentacions.

Ramon Vilardell


Per mi el Recerkids va ser una experiència fantàstica i em va agradar tot. Estava molt ben organitzat. 
Jo crec que la nostra presentació va ser bona i estic supercontent. Si fos per mi, repetiria aquesta superexperiència superfantàstica.

Xavi Barriga

































Jana, Llorenç, Xevi, Daniyar, Damià, Xavi, Stefania, Joan, Iu, Cristina i Ramon. 

Classe dels grans de l'escola de Borredà

05 de febrer, 2017

CONGRÉS DE CIÈNCIES

TREBALL D'EXPERIMENTACIÓ

I

PÒSTER PER AL RECERKIDS

Classe dels grans de Borredà


A l'escola de Borredà ens vam engrescar a fer una recerca científica a partir d'una proposta del Recerkids. Ens agrada la ciència i, per una vegada, ens hem volgut sentir científics!



Recerkids és un programa educatiu organitzat per la Direcció General de Recerca de la Generalitat de Catalunya i Eduxarxa amb l’objectiu d’apropar la recerca científica a l’alumnat de 5è i 6è d’Educació Primària.



Ens va agradar la proposta perquè ens plantejava un seguit de reptes: Realitzar una investigació científica seguin tots els passos que fan els científics, Fer un mural explicant els passos seguits per participar en un Congrés de Ciència per a l'escola i participar com a ponents en aquest Congrés. El tema sobre el que havia de girar la recerca era l'aigua.



Ara ja tenim els dos primers reptes complerts: 


1r. Hem fet la recerca a partir de la pregunta: Com neteja l'aigua una depuradora? (segurament ja sabeu que a Borredà estan a punt de fer una depuradora i que ha comportat molta polèmica la seva ubicació. Per aquest motiu ens va interessar el tema. També perquè portem anys estudiant la qualitat de l'aigua de la riera de Margançol.).



Per fer aquesta recerca vam fer un seguit de passos: analitzar què en sabíem del mètode científic, establir-ne els passos, fer-nos preguntes que fossin investigables i requerissin d'una observació o d'una experimentació, cercar informació sobre el tema, formular-nos una hipòtesi, dissenyar aquesta experimentació i realitzar-la, prendre notes de tot el procés, corraborar la hipòtesi o reformular-la a partir dels resultats observats, escriure'n les conclusions. 

Com que el treball l'hem fet en grup un altre repte a assolir era el mateix treball en grup, que a vegades costa força.



Estem molt satisfets dels resultats obtinguts perquè hem treballat de valent.

L'experimentació la vam fer en tres grups: un grup treballava la separació de la sal de l'aigua (dessalar l'aigua del mar), l'altra sobre la capil·laritat (separar fangs de l'aigua mitjançant aquest fenomen) i la tercera sobre neteja de l'aigua a través de la filtració (utilitzant sorres, graves i carboni actiu). L'experiment que ens va costar més d'aconseguir va ser el tercer, però al final vam obtenir resultats positius.
Aquesta experimentació la vam presentar al Dia de la Ciència que vam fer a la ZER, el 22 de novembre.
























En acabar tot el treball d'experimentació vam passar a la fase d'extreure'n conclusions i redactar-les. 







2n Un cop vam haver comprovat la nostra hipòtesi vam elaborar el pòster per al Congrés de Ciència que farem el proper 16 de febrer a la Facultat de Biologia de la Universitat de Barcelona.

Aquest és el pòster que hem presentat.




Ara estem preparant la presentació, que ens estimula per una part i, per l'altra, és un repte molt important haver de parlar davant de tanta gent que no coneixem.
Esperem que ens surti molt bé.

Ja us n'informarem!!!

Classe dels grans de l'escola de Borredà

Jana, Llorenç, Xevi, Daniyar, Damià, Xavi, Stefania, Joan, Iu, Cristina, Ramon. 

30 de gener, 2017

PROJECTE MUNTAYES

LA NEU ENS PARLA


XERRADA D'EN GUILLEM REYES a l'escola de Borredà


18 de gener del 2017

Ahir va venir en Guille a fer una conferència sobre la neu. A mi el que em va agradar més de la conferència va ser com es forma la neu. Ell ens va explicar que la neu es forma a partir d’un puntet de pols i després s’hi anaven enganxant gotes d’aigua i així es forma la neu. Em va agradar molt perquè jo no ho sabia.
Xevi

Avui dia 18 de gener del 2017 ha vingut el Guillem Reyes que és expert en temes de la neu i de la muntanya. Ha vingut a parlar-nos sobre el tema de la neu, com és, com es comporta, de què està formada, quina forma té i moltes coses més.
Però a mi el que més m’ha interessat ha sigut la formació d’un floc de neu. Ens ha ensenyat un vídeo de com es formava i m’ha interessat molt. Però el que vull saber és quin procés fa per formar-se.
Ahir vam veure un vídeo que parlava del mateix que ens va explicar el Guille, com es formaven els flocs de neu. Els flocs de neu necessiten que hi hagi petites partícules en suspensió en l’aire. Els flocs s’hi enganxen i d’aquesta manera es formen els flocs de neu.

Daniyar

Avui ha vingut en Guille i ens ha explicat coses sobre la neu.
A mi el que més m’ha interessat ha sigut el tema sobre les allaus. A mi m’ha interessat molt perquè així si vaig a fer una excursió sol sabré què hauré de fer en aquella situació. També ens ha explicat coses sobre la neu: com es forma i moltes coses més de la neu. També em va agradar la formació dels flocs de neu.
Xavi P

El dia 18 de gener en Guillem Reyes ens va venir a fer una xerrada sobre la neu.
El que em va agradar més va ser com es deien els diferents tipus de neu i de quina forma eren: les rodonetes, els gobelets i la neu pols.
També em va agradar com es formava la neu i quines formes feia: platets, floquets, hexàgons, cilíndrics,...
Em van agradar molt les activitats que ens va proposar: fer un tall a la neu i jugar a fer boles.
Cristina

Ahir va venir el Guillem i ens va explicar unes quantes coses sobre la neu. Però abans que vingués tots els alumnes vam mirar 2 vídeos de com es reproduïen els floquets de neu en càmara lenta.
Jana

El que m’ha agradat més de tot va ser com es transformava la neu i també les formes dels floquets de neu i les tres molècules que feia l’aigua.
Damià

El dia 18 de gener va venir en Guille Reyes i ens va explicar coses sobre la neu.
A mi em va agradar molt el tema de les allaus.
Llorenç


Ahir va venir el Guille i ens va explicar que la neu es forma amb els flocs.
Joan P

A mi m’ha agradat i interessat el tema de les allaus i també les diferents capes de neu. Quan va venir en Guille ens va començar a explicar d’una altra cosa però després va explicar això de les allaus. Vaig aprendre moltes coses sobre els allaus. I si de gran vull ser professional d’esquí ja tindré en compte les allaus.
Iu




Avui ha vingut en Guille i ens ha explicat coses de la neu.
Primer ens va explicar com estaven formades les partícules de l’aigua i com es formava la neu i el glaç. Ens va ensenyar un vídeo de com es formaven els flocs de neu i les parts de la neu.
Ramon
  
Ahir va venir un senyor que es deia Guillem. Ens va començar a explicar diferents coses de neu.
El que més m’ha agradat és com es fa un floc de neu, perquè era molt xulo. M’ha agradat també quan ens ha explicat que hi ha 3 tipus de flocs.
Stefania