Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Activitats ZER. Mostrar tots els missatges
Es mostren els missatges amb l'etiqueta de comentaris Activitats ZER. Mostrar tots els missatges

15 de maig, 2018

CRÒNICA ROMANA


Tornant de les vacances de Setmana Santa vam arribar a l'escola sense esperar trobar-nos en aquest embolic.

Al pati hi havia restes d'un campament romà i un missatge en llatí que deia: Si ho llegiu, ajudeu-nos.

De seguida vam començar a fer-nos les pròpies conclusions, ja que a Vilada hi havia un tros dels pantalons de l'Obèlix, i a Borredà unes ales de l'Astèrix, els dos personatges dels còmics de René Goscinny i l'Albert Uderzo. Havíem, doncs, de començar a investigar i descobrir qui era que necessitava la nostra ajuda.

Però, per on començar?

A l'escola teníem molts llibres, revistes i còmics relacionats amb els romans i amb l'Astèrix i l'Obèlix. Primer ens feia falta saber qui eren i d'on venien.

Qui eren els romans?

Des de la seva situació en el mapa, amb la fundació de Roma i la llegenda de Ròmul i Rem i veient tot el territori que van conquerir, passant per la Gàl·lia, el poble de l'Astèrix i l'Obèlix.
Vam descobrir que els romans es podien situar a la línia del temps, durant l'anomenada Edat Antiga. També, que van copiar moltes coses dels grecs, sobretot els Déus.

I a mitja investigació vam anar de colònies a Tamarit, al costat de l'antiga Tarraco Romana!

Què bé que ens va anar poder visitar els llocs per on va viure la civilització romana fa tants anys, i veure els edifícis que van construir i per què els feien servir. Vam entendre com era la societat romana, quins estaments la composaven i quin era el seu mòde de vida, passant pels esclaus i fins als diferents emperadors que hi va haver.

Quan vam tornar, vam seguir investigant, vam veure que tenien uns costums força peculiars; des de la celebració de banquets fins a la lluita de gladiadors i les curses de quàdrigues.
De sobte, un dia, ens van fer arribar un missatge de veu; l'Astèrix i l'Obèlix estaven tancats amb en Panoràmix, i se'ls hi havia acabat la poció màgica. Necessitaven ajuda, però els romans ens en tenien alguna de preparada pel divendres 4 de maig. Segons ens deien, estaven preparant una sèrie de proves que hauríem de passar.

Quins nervis! Quina il·lusió i quina emoció! Quin tipus de proves ens tenien preparades? Potser volien lluitar amb nosaltres? Potser podríem despistar-los i alliberar als presoners quan no se n'adonessin? I si no les passavem les proves?

Ens havíem de preparar...

Així que vam anar per feina i ens vam posar a investigar i a aprofundir encara més sobre els romans, els seus costums i la seva cultura. Vam veure com era una ciutat romana; vam poder caminar-hi virtualment amb les tablets i posar-nos en situació pels carrers de la Tarraco romana que havíem visitat de colònies; vam analitzar les construccions i les seves característiques arquitectòniques, vam construir aqüeductes que canalitzaven l'aigua fins a la ciutat, domus i insules romanes, circs, amfiteatres, temples.... Descobrint la importància de l'arc per sostenir les edificacions i veient les distàncies que recorrien les quàdrigues al circ; tot això, mentre llegíem i veiem els còmics i la pel·lícula de l'Astèrix i l'Obèlix.

D'ells també en vam aprendre molt. Van ser un poble que es va resistir a ser conquerit pels romans. Amb la unió de tot el poble i amb l'ajut de la poció màgica de'n Panoràmix eren imparables i els hi feien malapassades als soldats romans.

I va arribar el 4 de maig.

A l'escola ens hi havien deixat alguna pista, una pancarta que ens donava la benvinguda a Roma. I, un romà, ens va informar que havíem de trobar les claus que obrien les cel·les on eren tancats els presoners. Ho vam fer en petits grups que ja venien donats dins d'un sobre i, a l'entrar a les termes, ens van tancar amb clau. No podíem sortir d'allà si no trobavem la clau!

Per sort, dins la sala hi havia moltes pistes que, relacionades entre elles, ens donaven un codi per obrir la caixa forta on hi havia la clau. I, per sort, totes les pistes tenien a veure amb els romans; hi havia combinacions de números romans, edificis com el Colisseu, aqüeductes, temples... Hi havia proves escrites amb lletres antigues i també ens vam haver de vestir com romans!!!

Va ser molt emocionant i, el millor de tot, va ser que entre tots, ajudant-nos els uns als altres, vam aconseguir resoldre les proves, trobar el codi que obria la caixa forta, agafar la clau i sortir d'allà!

Més tard, el romà es va tornar a posar en contacte amb nosaltres. Com ens havia promès, va alliberar als presoners i, sabeu què? Doncs que va provar la poció màgica i, quan va notar els seus efectes, va marxar darrere els gals per veure si n'hi donaven una mica més!

Com ens va dir l'Astèrix, estan bojos aquests romans!

Com que estavem tant contents, a Borredà vam celebrar-ho amb una festa romana!
Podeu veure les fotos de tota l'aventura clicant a la següent imatge.


 romans


09 de febrer, 2018

CARNESTOLTES I DIJOUS LLARDER

Ahir vam celebrar el Dijous Llarder i, avui, el tant esperat Carnestoltes!

Ahir dijous vam fer trobada de ZER a Borredà i, sabeu què? vam haver de cuinar!
Diuen que pel Dijous Llarder és costum menjar entrepà de truita i botifarra d'ou, així que entre tots vam preparar el dinar de tots els membres de la ZER.

Els d'infantil van preparar el pa, sucat amb tomàquet o només amb oli i sal i van preparar les bossetes amb l'entrepà i les mandarines de tothom; els de primària van fer les truites i van tallar la botifarra!

Ens va fer un dia fantàstic amb molt de sol i amb neu glaçada que ens va servir per fer castells de gel al pati!

I avui divendres cadascú a la seva escola a preparar la desfilada de disfresses pel Rei Carnestoltes! Ens han sortit unes disfresses súper originals i divertides!!!

Mireu, mireu quantes fotos! Fins i tot els més petitons de la Llar d'Infants s'ho han passat pipa!

Cliqueu sobre la foto per anar a l'àlbum:

 CARNESTOLTES I DIJOUS LLARDER

24 de gener, 2018

ESPORT BLANC



Tornant de Nadal vam començar el trimestre anant a esquiar! 

Vam estar tota la setmana del 8 al 12 de gener provant les pistes de la Molina. N'hi ha que ja ho havien intentat alguna altra vegada i d'altres que tot just s'iniciaven en aquest esport que ens va permetre conèixer i superar algunes de les nostres pors i fer nous amics. 


Durant aquest segon trimestre els alumnes de Cicle Mitjà continuen anant a esquiar un cop  per setmana a diferents pistes de Catalunya seguint el projecte Esport Blanc Escolar, que és impulsat des de la Generalitat de Catalunya, i podran fer un tast de les diferents modalitats d'esports de neu com: l'esquí nordic, l'esquí alpí i el surf de neu!

Voleu veure'n algunes fotos? A veure si reconeixeu algú! 

Només heu de clicar sobre la imatge: 


 esport blanc

20 de novembre, 2017

SETMANA DE LA CIÈNCIA

La setmana passada vam celebrar la Setmana de la Ciència, i aquest any ho vam fer amb un tema que ens és de gran utilitat al dia a dia; les energies renovables i sostenibles!

Així doncs, al llarg de la setmana, vam estar investigant sobre les energies eòlica, l'hidràulica, elèctrica i mecànica. I vam arribar a moltes conclusions a partir d'experiments:

Des del Rayo Mc Wind, un cotxe capaç de moure's amb el vent, fins a la turbina hidràulica, que pot generar llum gràcies a la força de l'aigua. 

També en vam fer d'altres que ens han servit per comparar, per exemple, quins materials són millors aïllants tèrmics; com fer una cursa de barquetes que suren, movent-les gràcies al vent; com fer un forn solar o com crear paper reciclat!

El divendres, vam aprofitar per fer Trobada de ZER i presentar els diferents experiments als pares i als companys; 

aquí teniu uns quants vídeos i unes quantes fotografies; recordeu que per veure l'àlbum de fotos heu de clicar sobre la imatge!



 SETMANA DE LA CIÈNCIA




















09 de maig, 2017

Premis Baldiri i Reixac

Estem molt contents de comunicar-vos que, per tercer any consecutiu, els nens i nenes de la ZER Berguedà Centre han estat guardonats amb el premi Baldiri i Reixac pel musical que vam dur a terme el juny de l'any passat, amb motiu del Projecte Artístic sobre la vida i obres de Roald Dahl. 

El musical: Un musical molt Roald Dahl es basava en les aventures que en Roald vivia viatjant per les aventures dels diferents personatges que surten als llibres, la Matilda, en Jordi, en Willy Wonka... 

Els premis es donaran el proper 28 de maig. 

Aquí teniu l'enllaç del video resum de l'espectacle. Recordeu, que els DVD's ja es poden recollir a les escoles, si els vau demanar i encara no els teniu, aprofiteu! 

Aviat us anirem informant sobre el Projecte Artístic d'aquest curs basat en les Muntanyes! 



11 de novembre, 2016

CASTANYADA

A la ZER Berguedà Centre una de les festes que més ens agrada celebrar és la Castanyada!
Aquest any la vam celebrar a Borredà però, abans, vam haver de treballar cadascú a cada escola.

Ens agrada molt cuinar, així que vam  haver d'anar a comprar tots els ingredients necessaris per poder crear els nostres magnífics panellets!

El dijous 27 d'octubre, ens vam trobar tots els nens i nenes de Vilada i de Borredà i ens vam preparar per elaborar panellets de tot tipus: de pinyons, d'ametlla, grosella, melmelada de maduixa, codonyat, ou, coco, cacau... ens va costar no llepar-nos els dits durant el procés!!

La Gemma, la mare del Xevi, ens va ajudar a coure tots els panellets i que quedessin boníssims!

Després vam sortir al pati, on ja es podia sentir l'olor a castanyes que el Miki, el pare de la Iune, ens va ajudar a coure i, quan vam entrar, vam començar a assajar la cantada de Nadales que farem el 7 de desembre a Berga.
Quan vam acabar, vam pujar a dinar als planells de dalt, i ens vam quedar una estona jugant fins a les quatre. Llavors, vam tornar a l'escola, on les famílies ja ens esperaven per celebrar la Castanyada amb nosaltres. Vam treure els panellets i les castanyes. Tothom en va poder menjar! Aquest any no en va quedar ni un!

Va ser un dia molt bonic, el sol ens va acompanyar durant tota la festa i ens ho vam passar d'allò més bé!

Cliqueu per la foto veure unes quantes fotografies
 castanyada 16/17

















25 d’octubre, 2016

TROBADA ESPORTIVA


Avui els alumnes de Cicle Superior de la ZER han participat, juntament amb els alumnes d'escoles de tota la comarca, a la trobada esportiva del Pla Català. Tot i la pluja hem gaudit d'un matí de hoquei, colpball, zumba i matar-conills. Ens ho hem passat molt bé fent esport tots junts!





13 de setembre, 2016

UN NOU CURS QUE COMENÇA AMB IL·LUSIÓ

Benvinguts i benvingudes al nou curs que tot just comença!!
Aquest curs esperem que estigui ple d'aventures, experiències i somriures!!







18 de juny, 2016

PRIMERES IMATGES DEL MUSICAL

Ja s'està acabant el curs i anem enllestint els diferents projectes. Dissabte 11 de Juny vam fer la representació del Projecte Artístic d'enguany, basat en els contes de Roald Dahl. Us deixem un recull dels millors moments de l'espectacle. Al Setembre tindrem el Dvd editat !! 

06 de juny, 2016

GRAN ESTRENA!

Ja ho tenim aquí! Dissabte 11 de juny tindrà lloc la gran estrena de
 "Un musical molt Roald Dahl"
Un espectacle musical basat en les obres de de l'autor i que hem estat treballant durant tot el curs dins del projecte artístic.

No us ho podeu perdre!! US HI ESPEREM!

06 de maig, 2016

TALLER D’APICULTURA

El dia 28 d’Abril el Jaume va venir a explicar-nos coses de les Abelles. 
El Jaume és un apicultor de l’empresa Mel·lis.  

Ens va explicar les tasques de les Abelles:

La primera feina és tenir cura de la neteja de l’interior del rusc, de les cel·les buides, i reposar,  que això ho fan molt quan són joves.

La propera feina, durant dos o tres setmanes, es cuidar d’alimentar les larves que hi ha dins les cel·les, amb gelea reial.

Una feina mes, es tapar i fer les cel·les amb cera que els hi surt per l’abdomen en forma de escates, mentre la larva es converteix en pupa*passant per metamorfosi.

Una altra cosa que fan, ben curiosa, es ventilar l’interior del rusc, bategant les ales molt de pressa,per renovar l’aire. També apilen el pol·len i el nèctar dins les cel·les.

La 6a feina es alimentar la reina, amb gelea reial. A les 5 setmanes vigilen el rusc. 

Finalment van a buscar nèctar.


LLORENÇ, 3r



                                         
* La pupa es quan la larva  passa a abella adulta.

08 de març, 2016

8 DE MARÇ

A l'escola de Borredà hem fet un estudi sobre la presència de les dones als  mitjans. L'alumnat ha retallat les fotografies d'un diari de la setmana passada i les ha classificat segons si hi apareixien homes/nens, dones/nenes o homes i dones/nens i nenes.

El mateix hem fet els petits amb els contes de la biblioteca.

Hem anotat els resultats en una taula per fer un gràfic de barres. Ens hem adonat que les dones i les nenes estan menys representades, tant en els contes com en els diaris, i hem valorat a què és degut. Opinem que no és intencionat, però que la societat, i també l'escola, encara segueix discriminant les nenes i les dones.

Seguidament hem pensat quines actuacions podem dur a terme per equilibrar la balança:
- Comprarem més llibres i contes en els quals la protagonista sigui femenina.
- Aquesta tarda la dedicarem a explicar-nos contes d'aquest tipus. Els hem portat de casa i n'hem agafat al bibliobús.

A la classe dels grans miraran el reportatge del 30 minuts "El coratge de Malala" i parlaran sobre la realitat de les nenes a diferents països del món.

02 de març, 2016

COLÒNIES A LES OBAGUES

Hem fet un recull de les fotografies que vam fer durant les colònies. Si cliqueu la imatge podreu veure-les i descarregar-les.
https://drive.google.com/folderview?id=0B7B6_OiWSuFRaEsxc3VhbFFRN1k&usp=sharing

05 de novembre, 2015

LA FESTA DE LA CASTANYADA

El  dia 30 d’octubre  a l’escola de Borredà vam celebrar la castanyada.  Van venir els de Vilada i vem fer grups per  fer panellets.
Quan vem acabar  vem fer danses al pati.
Despres  de  dinar vem  fer  jocs  i vem  berenar  panellets i  castanyes.
Va  ser  molt  divertit!

Nora i Júlia, 2n





04 de novembre, 2015

UN RECORD EN FORMA DE DVD

Ja tenim el vídeo de l'espectacle de danses i cançons que vam fer el mes de juny! Si esteu interessats en comprar-lo, ompliu el formulari següent i ens posarem en contacte amb vosaltres per fer-vos-el arribar. El preu és de 10€. Els beneficis es destinaran a cobrir les despeses de preparació i edició del Projecte Artístic d'enguany.

18 d’octubre, 2015

IV JORNADES PREMIS BALDIRI REIXACH

Aquest cap de setmana hem estat a Girona presentant l'experiència del Musical del Petit Príncep. Per fer-ho hem editat aquest vídeo resum. Us convidem a veure'l i recordar tot el que va significar. 
Aquest any esperem poder reviure aquestes emocions quan presentem el resultat del Projecte Artístic!


16 de setembre, 2015

COMENCEM CREANT

Ja hem engegat l'activitat a la Zer. Aquesta nova etapa està sent molt creativa per tots i totes. Una mostra n'és l'activitat que vam fer el primer dia: Land art amb elements marins. Aquí en podreu veure una mostra.


20 d’abril, 2015

ESPECTACLE DEL BIBLIOBÚS

Dijous vam tenir la sort de rebre l'espectacle sobre els Pirates que han organitzat els del Bibliobús. Aquí en podeu veure un resum!

09 de febrer, 2015

A LA ZER NO PAREM!

Aquest any a la ZER fer moltes activitats conjuntes. L'alumnat i professorat de les dues escoles ens trobem un cop al mes per treballar i compartir. En aquests videos podreu veure què vam fer a el dia de la Pau i la No violència a Vilada. Aquesta setmana ens veurem per anar a fer raquetes de neu i per celebrar el carnaval! I és que ni la neu ni el fred no ens atura!